Dag 18, Over land en water - Reisverslag uit Guilin, China van Becky Methley - WaarBenJij.nu Dag 18, Over land en water - Reisverslag uit Guilin, China van Becky Methley - WaarBenJij.nu

Dag 18, Over land en water

Blijf op de hoogte en volg Becky

19 Juli 2015 | China, Guilin

Vandaag was weer een van die dagen waar ik al lang naar uitkeek. Een boottocht op de Li rivier. Deze rivier staat op de UNESCO lijst vanwege de kalksteen gebergten. Deze doemen overal in het landschap rond de rivier op.

We zaten op een grote boot met een paar andere toeristen. Voor ons erg fijn dat er geen Chinezen bij waren. Die roken namelijk overal. Ook binnen in restaurants en in de trein. Terwijl het per wet verboden is net zoals in Nederland. Dus een mooie schone boot. Zodra deze begon te varen mocht je op het bovendek gaan staan wat voor een super uitzicht zorgde!
Wat was die boottocht leuk! Er begonnen 15 grote boten tegelijk te varen waardoor we dachten dat het erg massaal zou worden. Maar deze varen uiteindelijk mooi in een rijtje en je merkte totaal niet dat er andere boten bij je in de buurt zaten.
Hoe mooi het uitzicht was is niet te omschrijven. Ik had ook hier weer even een wauw moment. Doordat het weer hier zo vochtig is, is het een beetje heiig. Dit zorgt ervoor dat een aantal bergen een beetje mistig zijn wat het allemaal erg mysterieus maakt. Echt super gaaf!
Je zag tijdens het varen waterbuffels aan de kant staan. Er werden ganzen gehoed en er waren lokale mensen aan het vissen. Super leuk om het leven naast en op deze rivier te zien.
Op de boot aten we ook onze lunch en na zo'n 4 uurtjes varen was de tocht ten einde. Ik had zo de rivier verder af kunnen varen genietend van de rust. Gister was ik nog in het drukke Shanghai en nu geniet ik van het subtropisch regenwoud. Hoe groot verschil kun je hebben?

Nadat we van de boot af waren werd het tijd voor een onverwachte optionele excursie. De hele groep ging mee en we werden in verschillende mini-vans geladen. Deze scheurde door het verkeer heen (wél beter dan onze huidige buschauffeur, die weet niet precies hoe schakelen werkt) en brachten ons naar verschillende stops op het platteland. De eerste stop was bij een lotus kwekerij. Deze werd door een lokale boer gerund die op dat moment zelfs niet aanwezig was. We zijn langs verschillende vijvers gelopen waar deze lotussen stonden. Super mooi moment om foto's te maken!
Stop nummer 2 was een rijstveld. We konden hier helemaal doorheen lopen op de kleine verhogingen van modder. Ook hier was geen toerist in zicht en helemaal op het platteland. De rijst had ik al in Thailand zien groeien maar dit is toch meer van het typische beeld wat je hebt als je aan rijstvelden denkt. Heel anders dan de hoge stengels in Thailand.
De volgende stop was in een heel lokaal dorpje. We hebben oude huisjes gezien en mochten bij de familie binnen komen. Heel grappig om het contrast te zien in zo'n dorp. Oude krakkemikkige huisjes maar wél met lantaarnpaal op zonne-energie. Een huisje met een karige indeling maar wél met een flatscreen TV.
We zijn na de wandeling door het dorpje door andere rijstvelden gewandeld. Hier had iemand een gigantische slakkenhuis gevonden en hebben we roze naaktslakken gefotografeerd. Die worden hier als een enorm probleem ervaren want ze komen uit nature niet uit dit gebied.
Helaas was de dag na deze stop alweer ten einde. We hebben in het hotel nog wat noodles gegeten en ik lig nu weer heerlijk in mijn bedje dit verhaal te typen. Met een glimlach op mijn gezicht. Wat heb ik vandaag toch genoten! Echt super die boottocht en de rijstvelden!

Morgen gaan we naar een thee plantage. Ook heel interessant denk ik. Daarna door naar de rietfluitgrotten. Dit zijn grotten met hele grote kamers uitgesleten door het water wat hier lang geleden stroomde.

Tot morgen allemaal!

  • 19 Juli 2015 - 19:25

    Marianne:

    Wat een ervaringen weer. Het is super leuk om met je mee te mogen wandelen op afstand.

  • 20 Juli 2015 - 16:27

    Marga:

    ben zeer benieuwd naar je foto`s, straks zijn volgens mij de moeite waard.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Becky

De dagboeken van al mijn verre reizen op 1 pagina! Hopelijk kunnen jullie zo net zo genieten van mijn reizen als dat ik doe :D

Actief sinds 11 Aug. 2013
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 13606

Voorgaande reizen:

02 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Rondreis Compleet China

12 November 2013 - 02 December 2013

Facinerend Thailand

Landen bezocht: