Dag 4, De langneuzen - Reisverslag uit Peking, China van Becky Methley - WaarBenJij.nu Dag 4, De langneuzen - Reisverslag uit Peking, China van Becky Methley - WaarBenJij.nu

Dag 4, De langneuzen

Blijf op de hoogte en volg Becky

05 Juli 2015 | China, Peking

Vandaag stond het Plein van de Hemelse Vrede, de Verboden Stad en de Tempel van de Hemel op het programma. Aan het einde van de dag bleek dat de benaming voor al deze dingen eigenlijk niet juist is.

Als eerst het Plein van de Hemelse Vrede. Aangezien dit een van de grootste toeristische dingen voor zowel toeristen als Chinezen is, was het hier echt super druk! We zijn langs het mausoleum van Mao Zedong gelopen en daarna het plein over gestoken naar de verboden stad, die hieraan zit. De benaming Plein van de Hemelse Vrede is eigenlijk onjuist. Veel mensen kennen de beelden van de studenten opstand van 1989 waarbij 5000 doden vielen op het plein. Volgends de reisleiders waren er maar 200 doden gevallen (dat stond toentertijd namelijk hier in de krant) dit zei ze echter wel met een duidelijke knipoog.

Ook hier zijn we weer een grote attractie. Er werd zelfs op een gegeven moment een lijn gevormd om met ons op de foto te kunnen terwijl we aan het wachten waren voordat we de Verboden Stad in konden. Super leuk!

Hierna zijn we naar de verboden stad geweest. Ook deze benaming is verkeerd aangezien de Chinezen niet over een Verboden stad praten maar gewoon over hun keizerlijk paleis. En dat deze lang verboden is voor de ‘gewone sterveling’ hoort daar gewoon bij. 1 ding is zeker, het mag met recht een stad genoemd worden. Het is echt een gigantisch paleis vol kamers en tussenpleinen!

Tot slot stond de Tempel van de Hemel nog op het dagprogramma. Deze benaming is ook onjuist omdat hier niet de hemel vereerd werd. Maar hier werden de goden juist bedankt voor de goede oogst. Deze tempel was ook weer hartstikke mooi.
Ik vind het erg leuk dat ze verschillen tussen China en Thailand zo groot zijn. Alle bouwstijlen zijn totaal anders. Ook de mensen hier zijn anders. De Chinezen zijn wel een stuk minder open dan de Thai. Maar Thailand wordt ook niet voor niets het land van de glimlach genoemd.

In de avond zijn we naar een avond markt gegaan. Dit was zoals verwacht met veel vreemd eten. Vooral hele vreemde dingen op stokjes. Vogelspinnen, zeesterren, slang, levende schorpioenen. Mijn maag stond er vandaag niet naar dus dit keer geen vreemd insect eten voor mij zoals ik Thailand. Haha.
Verder zijn we op de avond markt een Chinese opera tegen gekomen. Dit is een man die verkleed is als een vrouw en hele hoge schreeuwende geluiden maakt. Heel grappig om een minuutje naar te luisteren, maar langer trek je echt niet.
Verder bracht de avond tour ons ook naar het olympisch park van Beijing. Heel gaaf om hier rond te lopen tussen het vogelnestje en de zwemkubus. Wat je in 2008 op TV zag loop je nu gewoon langs. Erg leuk!

Morgen hebben we een halve dag. We gaan naar het zomerpaleis in de ochtend. In de middag en avond hebben we vrije tijd. Ik heb nog geen idee wat ik dan ga doen, maar ik ga zeker meer van Beijing bekijken!

Voor nu slaap lekker, en tot morgen.