Dag 19, Thee tot de horizon - Reisverslag uit Guilin, China van Becky Methley - WaarBenJij.nu Dag 19, Thee tot de horizon - Reisverslag uit Guilin, China van Becky Methley - WaarBenJij.nu

Dag 19, Thee tot de horizon

Blijf op de hoogte en volg Becky

20 Juli 2015 | China, Guilin

Vandaag stonden de theeplantage en de rietfluitgrot op het programma.
Maar daarvoor zijn we eerst nog door een lokaal dorpje gelopen, jammer genoeg was het al gedeeltelijk aan het toerisme gewend en zag je ook overal de verkoop kraampjes. Maar wel leuk om er doorheen te lopen.

Na Daxu zijn we naar de theeplantage gegaan. Eerst konden we naar de velden voor foto's en daarna kregen we theeles. In China staat alles in het teken van feng shui en jing-jang. Thee kan daarbij meehelpen. Als je het bijvoorbeeld koud hebt heb je veel last van Jing (waar ik dus last van kan hebben). Groene thee is Jang en dat brengt je dan weer in evenwicht. Zo is er ook thee wat Jing is en dat helpt als je het heel warm (Jang) hebt. Waar thee al niet goed voor is! Hij vertelde verder ook hoe van verschillende blaadjes van de plant verschillende theesoorten worden gemaakt. Alle thee komt dus van dezelfde plantensoort. Dus bijvoorbeeld een groene thee plant bestaat niet. Nadat de blaadjes geplukt zijn worden ze op een droogrekje gelegd voor een paar uur om uit te drogen. Daarna worden ze over een pan verwarmd en wordt de olie uit het blad gekneed. Als je dat dan laat drogen heb je theeblaadjes voor de thee. Sommige theesoorten zijn gefermenteerd. Dat betekend dus gewoon dat ze en tijdje hebben liggen rotten voor de juiste smaak soort. Eet smakelijk!
Na de planten gezien te hebben kregen we les over de Chinese manier van Tea-time. De medewerker liet alle handelingen zien en we hebben geleerd hoe we als chinees thee moeten drinken. Ook hebben we 3 smaken geproefd. Het was natuurlijk daarna de bedoeling dat we in het winkeltje erna wat zouden kopen. Maar ik vond het echt super leuk om zo gezien te hebben hoe thee groeit en daarna gemaakt wordt!

Na de lunch werd het tijd voor de rietfluit grot. Het zou een mooie diepe grot moeten zijn vol stalagmieten en stalactieten. Helaas hebben de Chinezen hun eigen draai eraan gegeven. Overal hingen gekleurde lampen en er werd thema muziek gedraaid en om de zo veel meter stond er een bordje hoe dat 'kunstwerk' heette en welke vormen je erin kan zien. Uiteindelijk na een stuk door de grot te hebben gelopen vraag ik me af hoe echt die kunstwerken waren. Ergens was op de 'natuurlijke' manier een olifantje gevormd. Deze zag er anders wel heel erg goed uit... Gelukkig was ik niet de enige met dat gevoel. Maar desondanks was het erg mooi om doorheen te lopen. Wanneer de lichten uit gingen zag de grot er op zijn mooist uit.

Daarna was het dagprogramma alweer voorbij maar wat we daarna hebben gedaan was echt te gek! Gister had een van de jongens met de gids gesproken over een mogelijke hike door de heuvels van Guilin. Helaas was dat niet mogelijk maar het had de lokale gids wel aan het denken gezet om iets avontuurlijks te organiseren voor de jongere mensen. En dat was haar zeker gelukt! Een fietstocht door het landschap. Er waren maar 5 mensen gek genoeg om in deze hitte te gaan fietsen. Maar wat was het leuk! We kregen mountainbikes en het werd uiteindelijk een stad/landschap mountainbike tocht. Eerst net zoals Chinezen door het chaotische verkeer, daarna dwars door kleine achter buurtjes om uit te komen midden in de theevelden met geen mens in zicht. Écht súper gaaf! Woorden kunnen moeilijk omschrijven hoe top het was! We hebben in 3 uur 40 km gefietst over asfalt, grind, grote stenen paadjes, zand paden en stukjes wat je nauwelijks pad kan noemen (bijvoorbeeld in de theevelden). Ook zijn we over een krakkemikkige lange brug gefietst van bamboevlotjes wat uiteindelijk een tol brug bleek te zijn (het kostte 15 eurocent per persoon). Ik heb zo genoten van die fietstocht. Het was echt super!
Daarna heb ik ook genoten van de welverdiende douche. Dat was toch wel heel erg nodig na dat partijtje zweten op de fiets en door het stof fietsen.

Morgen gaan we met de hogesnelheidstrein naar Guangzhou waar we een tempel bezoeken. En daarna gaan we verder met de boot naar Hongkong. De laatste stad van deze reis.

Ik ben benieuwd. Tot morgen allemaal.

• 21 Juli 2015 - 18:48

Marga:

wat heb je gave dingen gezien/gedaan volgens mij wordt dit een reis om nooit te vergeten.
    ook al heb je morgen misschien zadel/spierpijn!!!

• 21 Juli 2015 - 21:22

Marianne :

Leuk om alles van thee te weten. Als ik het goed begrijp stap je over op de Nederlandse kruidenthee. Die is ook super lekker. Wij hebben er alleen geen thee rituelen bij dat is dan wel jammer. Wat een leuk reis verhaal weer. De fietstocht doet me denken aan onze fietstocht in Thailand. Wij fietsten ook overal door heen. De lucht de warmte alles wat je rukt en voelt super maar heet. Je hebt weer echt genoten. Weer heel veel plezier met het vervolg van je reis.