Dag 7, Op grote hoogte - Reisverslag uit Taiyuan, China van Becky Methley - WaarBenJij.nu Dag 7, Op grote hoogte - Reisverslag uit Taiyuan, China van Becky Methley - WaarBenJij.nu

Dag 7, Op grote hoogte

Blijf op de hoogte en volg Becky

08 Juli 2015 | China, Taiyuan

Vandaag was voor mij een hele vroege start. De klassieke bedden zijn kei hard, alsof je op een plank ligt. Na het matras te controleren klopt dit ook, er zit in het matras ook serieus een plank. Dat samen met de enkelzijdige ramen zorgde ervoor dat ik al om 5 uur wakker was, ipv de half 7 wake up call. Na nog wat woelen had ik besloten er toch maar uit te komen. Ik had uit het raam gekeken en om half 6 is het Chinese leven al druk op gang. Dus hup camera om en de straat op. Ik kwam oma's tegen die in het parkje Tai-Chi aan het oefenen waren als ochtendgymnastiek. Na wat foto's maken waren ze gewend aan de rare blanke dame en mocht ik zelf even met ze meedoen! Echt super leuke ervaring! Na wat bewegen ben ik verder gelopen en zag ik hoe het Chinese leven begint. Veel mensen eten op straat onderweg naar hun werk. Dus veel eettentjes waren al open, en aan de kraampjes stonden al veel mensen. Een leuke ochtendwandeling. En aangezien dit stadje nooit blanken ziet maakte dat de wandeling nog leuker.

Na het ontbijt was het tijd om spullen te pakken en door te reizen naar Taiyuan.

De eerste stop waren de Yungang grotten. Dit was echt super leuk! In zand en kalksteen waren ruim 51.000 boeddha's uitgehouwen. Door de jaren heen waren er veel weg geërodeerd maar er waren nog genoeg te bekijken. Sommige zelfs een aantal meters hoog!

De 2e stop was nog indrukwekkender. Dit was de hangende tempel in de Hengshan berg. De tempel is aan de rotswand gebouwd omdat eerdere tempels door de stijgende rivier verwoest werden. De tempel werd op 90 meter hoog gebouwd. Inmiddels hangt hij 45 meter hoog omdat de grond verhoogd is door de afzet van de rivier. Dat maakt het niet minder indrukwekkend! Hoe raar is het dat je een tempel aan de bergwand ziet hangen? En dat je er dan ook nog in kan is helemaal bijzonder. In Nederland had je er nooit in gemogen. Je hebt minder dan een meter loopruimte, aan de ene kant heb je de tempel, aan de andere kant een hekje op kniehoogte en dan de afgrond 45 meter naar beneden. Ik kreeg er spontaan last van hoogtevrees van.

Eenmaal weer veilig beneden konden we aan de lange (3 uur) busrit beginnen. Dit was erg leuk want we kregen van de gids wat Chinese les. Een ding is zeker. Het is niet mijn nieuwe taal. Haha. Er zijn 4 verschillende uitspraken voor 1 woord waardoor het ook 4 verschillende betekenissen heeft. Voor mij klinken deze uitspraken allemaal hetzelfde. Dus geen chinees voor mij.

Tijdens het inchecken in het hotel kwamen we bijzonderder hotelgasten tegen. Tibetanen helemaal in originele klederdracht. Zij vonden ons net zo interessant als wij, dus dit was een mooi foto momentje van 2 kanten uit.
Hierna zijn we nog wat door de stad gewandeld en op zoek gegaan naar eten. We kwamen eindelijk 'westers' eten tegen! We hebben een Chinese vorm van de McDonald's gevonden. Ik heb genoten van mijn kip met friet!

Morgen kunnen we 'uitslapen' de wekker gaat pas om 8 uur. Dan gaan we de Jinci tempel bekijken en beginnen we aan de rit naar Pingyao.

Groetjes uit China!

  • 08 Juli 2015 - 22:31

    Marianne:

    Wat een ervaringen weer. Ik zie je al springen tussen de bewegende dames in het park.
    Het lijkt met super eng om in een tempel die daar maar een beetje hangt rond te lopen. Ik heb nu al hoogtevrees. Prachtige ervaringen. Geniet er nog van en hopelijk goede matrassen.

  • 08 Juli 2015 - 22:33

    Ina:

    Wouw dat was weer een zeer interesante dag . Kijk uit naar de volgende dag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Becky

De dagboeken van al mijn verre reizen op 1 pagina! Hopelijk kunnen jullie zo net zo genieten van mijn reizen als dat ik doe :D

Actief sinds 11 Aug. 2013
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 13646

Voorgaande reizen:

02 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Rondreis Compleet China

12 November 2013 - 02 December 2013

Facinerend Thailand

Landen bezocht: