Dag 3, The great (fire)wall of China - Reisverslag uit Peking, China van Becky Methley - WaarBenJij.nu Dag 3, The great (fire)wall of China - Reisverslag uit Peking, China van Becky Methley - WaarBenJij.nu

Dag 3, The great (fire)wall of China

Blijf op de hoogte en volg Becky

04 Juli 2015 | China, Peking

Helaas, ondanks dat ik er als het goed is weinig last zou moeten hebben van de firewall die door de regering is opgesteld, heb ik er toch last van. Deze website doet het niet altijd even goed. Het kan óf aan deze wifi, óf aan de ban van de regering komen. Dus het kan zijn dat de verhaaltjes wat later erop komen, of dat het uiteindelijk onmogelijk wordt dat ik ermee stop voor deze vakantie. Dat is nog even afwachten…

Vandaag zijn we als eerst naar de heilige weg bij de Ming graven geweest. Dit is de weg die naar de graven toeloopt en staat vol met verschillende beelden van dieren en leger. De keizer reed te paard naar deze weg als hij een van de graven ging bezoeken, nam daarna deze weg te voet om weer met de paard naar een van de graven te gaan. Dit was erg leuk om doorheen te lopen. En gelukkig ook totaal niet druk!
Hierna zijn we de bus in gegaan om 'even snel' door te rijden naar de echte Ming graven. Niet was minder waar. Omdat het vandaag zaterdag is, zijn veel Chinese vrij. In China kennen ze in de grote steden platteland toerisme. Veel mensen gaan dan een dagje naar het platteland en dat is een uitje in een stad die 1/3 van Nederland beslaat. Wij kwamen dus in deze file terecht naar de graven toe. Gelukkig was er genoeg ontspanning tijdens de file, want de mensen in de auto's om ons heen vonden ons allemaal erg interessant. Er werd veel gezwaaid en foto's gemaakt.

De Ming graven is de plaats waar de keizers van de Ming dynastie begraven liggen. We zijn in 1 graf van een van deze keizers geweest. Er zijn voordat je bij het graf komt veel verschillende gebouwen met binnenplaatsen. Het uiteindelijke graf ligt helemaal op het einde. Het is een hele grote berg aarde waar ergens de keizer in ligt begraven. Maar waar ergens is nooit gevonden (er is ook niet echt naar gezocht de laatste 60 jaar).

Hierna door naar een van de hoogte punten van de reis. De grote muur! Tijdens de busrit naar de plaats waar wij de muur op zouden gaan kwam je al grote stukken tegen. Het ziet er erg indrukwekkend uit. Een grote muur die helemaal door de bergen slingert. Aangekomen bij de muur hebben we even gegeten en zijn toen naar de toegang gelopen. En wat was het daar druk! Gigantisch druk! Gelukkig kon je op de muur rechtsaf (de drukke, niet steile route) of op de muur linksaf (de rustige, maar wel steile route). Wij gingen natuurlijk links, en dat hebben we geweten! De muur liep niet een beetje steil, maar behoorlijk steil. We kwamen huffend en puffend bij de eerste wachttoren. Je had vanuit daar een prachtig uitzicht over de muur. Het doet iets met je om zo de grote muur te kunnen zien. Even een kippenvel momentje tijdens deze reis.
Het leuke van in de zomer in China reizen is dat je ook veel Chinezen tegen komt die ook toerist zijn. En deze Chinezen zien in hun woonplaats nooit toeristen, dus nooit westerse mensen. Wij waren rond de grote muur net zo'n attractie als de muur zelf. Wat zijn we vaak op de foto gezet. Soms heel subtiel (een selfie maken maar dan de telefoon naar ons draaien ipv jezelf op de foto zetten) soms wat minder subtiel (ons aangapen en ondertussen duidelijk een foto maken) en soms wilde mensen zelf met ons op de foto. Heel leuk allemaal!
Uiteindelijk zijn we 7 wachttorens gelopen op de muur. Vanuit daar had je mooi uitzicht op de muur zonder iemand te kunnen zien. En helaas was het toen tijd om aan de steile terug klim te beginnen.
Ik heb van de muur genoten! Een van de dingen die ik altijd wilde zien en doen is gebeurd :)

Vanavond gaan we als excursie met zijn alle Peking eend en andere typische noord Chinese gerechten eten. Ik hou mijn hard vast. Gelukkig weet ik dat de eend lekker is aangezien ik die gister ook al gehad heb.

Morgen gaan we naar het plein van de hemelse vrede, de verboden stad en de tempel van de hemel. Het belooft weer een mooie dag te worden.

Houden jullie het thuis een beetje uit vandaag in de hitte? Ik moest toch wel even aan jullie denken toen ik koud (25 graden) en met een beetje regen over de muur liep.

Groetjes uit China!

  • 04 Juli 2015 - 16:05

    Kas De Boon:

    Wat een belevenis is die muur met al die ongelijke treden

  • 04 Juli 2015 - 16:12

    Marga:

    ik wist wel dat je zou genieten van China.
    en door je enthousiasme in je verhaal geniet ik er van je verslagen.

  • 05 Juli 2015 - 21:43

    Marianne En Tonny :

    Wat super. Echt op de Chinese muur geweest. Heerlijke temperatuur om alles te kunnen doen. Eet smakelijk van het eendje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Becky

De dagboeken van al mijn verre reizen op 1 pagina! Hopelijk kunnen jullie zo net zo genieten van mijn reizen als dat ik doe :D

Actief sinds 11 Aug. 2013
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 13619

Voorgaande reizen:

02 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Rondreis Compleet China

12 November 2013 - 02 December 2013

Facinerend Thailand

Landen bezocht: