Dag 11, Een leger van Terracotta - Reisverslag uit Xi'an, China van Becky Methley - WaarBenJij.nu Dag 11, Een leger van Terracotta - Reisverslag uit Xi'an, China van Becky Methley - WaarBenJij.nu

Dag 11, Een leger van Terracotta

Blijf op de hoogte en volg Becky

12 Juli 2015 | China, Xi'an

Vandaag was de dag waar ik enorm naar uit keek. Het terracotta leger! Als eerst werden we na het ontbijt naar een lokale pottenbakkerij gebracht. In plaats van potten bakte deze natuurlijk de toeristische beeldjes van het leger. Maar op deze manier kregen we wel een indruk hoe de groten beelden van het leger gemaakt werden. Ook lieten ze in dit atelier zien hoe ze de typisch Chinese tafeltjes en andere dingen lakten en beschilderden. Erg leuk om even te zien, maar gelukkig stopte we er maar kort.

Hierna kwam natuurlijk het hoogtepunt van de dag. Een van de 2 dingen waar ik enorm naar uit keek (nummer 1 was natuurlijk de muur). Het was alles wat ik ervan had verwacht en meer! Je komt eerst binnen in pit nummer 1. Dit is die je vaak op plaatjes ziet. Een enorme hal met daarin in de grond de beelden. Deze staan allemaal netjes in rijen achter elkaar met de paarden er tussen. Super gaaf om te zien. Als je er loopt besef je pas hoe groot het leger wat er staat wel niet is! De beelden zijn rond de 1.80 meter hoog. Dit is veel groter dan de gemiddelde chinees uit de tijd dat het leger stamp (ook groter dan de gemiddelde chinees nu hoor). De beelden waren vroeger geverfd en hadden wapens van hout bij zich om nog indrukwekkender te zijn. Deze wapens en kleuren zijn door de jaren heen vergaan maar het leger staat nog. In de pitten 2 en 3 wordt nog altijd druk gegraven en gerestaureerd. Veel beelden zijn kapot gegaan door de druk van de aarde boven zich, en door graf plunderaars.
Het was zo gaaf om er langs te lopen. zeker een van de hoogte punten!

Vanavond had ik besloten om mee te gaan met de extra excursie. De stad verkennen met de lampjes. Dit was erg leuk! We zijn naar een grote straat geweest en hebben ijs gegeten totdat de lampjes aan gingen. Alles was mooi versierd. We hebben meegedaan met de avond gymnastiek op het plein terwijl de Chinezen foto's van ons maakten. Toen naar een van de grootste led schermen ter wereld en ook daar werden meer foto's van ons gemaakt dan van het scherm. Ook op dat plein waren weer Chinezen aan het dansen en aan het vliegeren, een van de nationale sporten in China. Tot slot nog een watershow gezien en de stadsmuur en torens met verlichting. Erg leuk weer!

Morgen nacht gaan we met de nachttrein verder naar Nanjing. In de trein zal er geen internet zijn en zullen jullie mijn verhaaltje een dag moeten missen. Zodra ik weer internet gevonden heb komen de verhaaltjes weer online (met beetje hulp van het lieftallige vriendje).

Het volgende hoogtepunt waar ik echt naar uitkijk is de tocht op de Li rivier op dag 18. Nog even wachten dus!

• 12 Juli 2015 - 19:00

Kas De Boon:

Becky,

Toen wij er 8 jaar geleden waren was er nog 1 van de boeren aanwezig die het leger ontdekt heeft.Hij zat daar met een grote zonnebril op en heeft het boek dat daar te koop was over het terracottaleger gesigneerd als een echte filmster.We mochten hem niet filmen of fotograferen maar het boek hebben we nog steeds

Groeten en nog veel plezier

Wil en Kas

• 13 Juli 2015 - 14:51

Marianne En Tonny :

Weer een super verhaal om te lezen. Wat maak je veel mee en wat zie je veel. Geweldig.

• 13 Juli 2015 - 21:45

Lea Van Der Erve:

Leuk om te lezen Becky, wat een mooie reis, een geweldige ervaring!